טיפול זוגי שיטות שונות

אם החלטתם על טיפול זוגי, ישנן אפשרויות רבות של טיפול. להלן כמה מבין השיטות הפופולאריות. כדאי לבחור טיפול שמתאים לסוג האישיות שלכם, לדוגמא – האם אתם זקוקים למשימות אקטיביות כדי לצאת ממשברים, או שניתוח העבר והסקת מסקנות מתאים לכם יותר?

טיפול זוגי פסיכולוגי

כמו בטיפול פרטני, ישנן גישות רבות בהן המטפל יכול להשתמש, ולעיתים יכול להיעשות שילוב בין כמה גישות. גישות לדוגמא:

הגישה האקזיסטנציאליסטית הגישה מתמקדת בלקיחת אחריות של הפרט על בחירותיו והימנעות מכניעה לתכתיבי החברה. טיפול זוגי בשיטה זו משתמש בכלים נוספים מלבד שיחות, לדוגמא – משחקי תפקידים, יצירה ועוד.

הגישה הפסיכו דינאמית – משתמשת הרבה בתת המודע כדי להבין התנהגויות שונות. הגישה מתמקדת בעבר ובעיקר בוחנת כיצד מערכות היחסים שהיו לנו עם ההורים משפיעות על דפוסי ההתנהגות בקשר.

הגישה הקוגנטיבית התנהגותית – טיפול זוגי קצר טווח שמתעסק בזיהוי דפוסי חשיבה שחוסמים התקדמות, ונותן כלים לפתח דפוסי חשיבה בריאים יותר.

ישנם טיפולים בהם המטפל אינו בהכרח פסיכולוג, כמו לדוגמא:

אימון זוגי – טיפול זוגי שמטרתו היא לחזק את הכוחות שיש בכם באופן טבעי. הגישה היא יותר מעשית ופחות מתמקדת בעבר. האימון אמור בין השאר לפתח מודעות לדפוסי פעולה אוטומטיים שמפריעים לקשר, ולתת כלים שיאפשרו לבני הזוג התמודדות עצמאית בסיטואציות שונות. זהו טיפול זוגי שבו החלק העיקרי מהעבודה נעשה בבית באמצעות מטלות שונות.

שיטת אימגו – טיפול זוגי שבבסיסו ראיית הקשר הזוגי כמקום שבו הפרט אמור לפתח את עצמו. לפי השיטה, הסיטואציות בהן הפרט נתקל בקשר הן כלי כדי לצמוח בעצמו, ועל הפרט לקחת אחריות ולראות כיצד הוא יכול ללמוד מהסיטואציה שנוצרה. במהלך הטיפול ניתנים כלים להקשבה אמיתית לבן הזוג, כך שהתגובה לדבריו תינתן ממקום בוגר ובטוח ולא מתוך התגוננות.

טיפול באומנויות – טיפול זוגי שבו מעשירים את החוויה הזוגית בדרך של יצירה. המטרה היא ליצור דרך חדשה להתחברות באמצעות תקשורת מילולית ולא מילולית. באמצעות היצירה כל אחד מבני הזוג יכול להתוודע לעולמו הפנימי של האחר, כאשר המטפל מכוון ליצירת תקשורת בריאה יותר.

 

כתיבת תגובה


טיפול זוגי בתל אביב, דליה גונן ייעוץ זוגי בתל אביב | מאמרים